'The real act of discovery consists of seeing with new eyes'

Marcel Proust

 

De fase van ideevorming komt vaak moeilijk op gang als we een creatieve sessie beleggen. Vaak worden we in ons denken geremd door bijvoorbeeld ingesleten patronen, aannames, en gewoonten. Onze fantasie heeft soms een flinke oppepper nodig om tot nieuwe concepten te komen.

 

Een manier om los te komen van onze oude denkbeelden is het stellen van 'what if'-vragen. Ze zijn vooral bedoeld om de fantasie te prikkelen en conventionele veronderstellingen ter discussie te stellen. Je kunt dergelijke vragen met name gebruiken als 'stepping stones' naar praktische oplossingen. 

 

watals

 

Hieronder een viertal voorbeelden:

 

Wat als klanten in de winkel zich zelf zouden kunnen bedienen? Wat tegenwoordig heel gewoon is, was aan het begin van de vorige eeuw haast ondenkbaar. Tot dat Michael Cullen in 1930 de eerste supermarkt in een leegstaande garage opent. De toonbank verdwijnt, klanten doen voortaan zelf boodschappen, en rijden met hun karretje tenslotte naar de kassa.

 

Wat als kopers de onderdelen van meubels uit een groot magazijn zouden halen, en deze thuis zelf in elkaar zouden zetten? Ikea introduceert dit concept in de jaren zestig. Met name door de betaalbare en makkelijk te vervoeren onderdelen wordt dit concept een groot succes. Bovendien waarderen klanten hun zelf gemonteerde meubels veel hoger. Het bekende 'Ikea-effect'. Tegenwoordig heeft dit Zweedse concern ruim 300 vestigingen in meer dan 40 landen.

 

Wat als vliegen niet meer zou zijn dan busvervoer door de lucht? Die vraag stelde de oprichter van easyJet zich een tijd geleden. Voortaan koop je vliegtickets gewoon rechtstreeks via internet, en ben je onderweg verlost van alle overbodige 'fratsen'. De prijsvechter die in 1995 is opgericht heeft tegenwoordig een omzet van ruim 5 miljard euro, en brengt steeds meer reizigers goedkoop naar hun bestemming.

 

Wat als we slaapaccomodatie met elkaar zouden kunnen delen? In 2007 beginnen twee berooide jongeren in San Francisco met een online verhuurdersplatform. In eerste instantie noemen ze het airbedandbreakfast, waarbij je op een goedkope wijze de nacht kan doorbrengen op een luchtbed. Tegenwoordig heeft Airbnb een beurswaarde van 31 miljard dollar. En dat zonder enige activa op de balans!

 

'What if'-vragen leveren dikwijls provocatieve antwoorden op, die een opstap kunnen zijn naar nieuwe concepten. Een dergelijke techniek kan de aanzet zijn om 'gekke ideeën', terug te brengen tot een beperkt aantal levensvatbare opties.