'The real act of discovery consists of seeing with new eyes'

Marcel Proust

 

De fase van ideevorming komt vaak moeilijk op gang als we een creatieve sessie beleggen. Vaak worden we in ons denken geremd door bijvoorbeeld ingesleten patronen, aannames, en gewoonten. Onze creativiteit heeft soms een flinke oppepper nodig om tot nieuwe concepten te komen.

 

Een manier om los te komen van onze oude ingesleten denkbeelden is het stellen van 'what if'-vragen. Ze zijn vooral bedoeld om de fantasie te prikkelen en conventionele veronderstellingen ter discussie te stellen. Je kunt dergelijke vragen met name gebruiken als 'stepping stones' naar praktische oplossingen. 

 

watals

 

Hieronder een viertal voorbeelden:

 

Wat als klanten in de winkel zich zelf zouden kunnen bedienen? Wat tegenwoordig heel gewoon is, was aan het begin van de vorige eeuw haast ondenkbaar. Tot dat Michael Cullen in 1930 de eerste supermarkt in een leegstaande garage opent. De toonbank verdwijnt, klanten doen voortaan zelf boodschappen, en rijden met hun karretje tenslotte naar de kassa.

 

Wat als kopers de onderdelen van meubels uit een groot magazijn zouden halen, en deze thuis zelf in elkaar zouden zetten? Ikea introduceert dit concept in de jaren zestig. Met name door de betaalbare en makkelijk te vervoeren onderdelen wordt dit concept een groot succes. Bovendien waarderen klanten hun zelf gemonteerde meubels veel hoger. Het bekende 'Ikea-effect'. 

 

Wat als we slaapaccomodatie met elkaar zouden kunnen delen? In 2007 beginnen twee berooide jongeren in San Francisco met een online verhuurdersplatform. In eerste instantie noemen ze het airbedandbreakfast, waarbij je op een goedkope wijze de nacht kan doorbrengen op een luchtbed. Sinds kort is het platform beursgenoteerd, en is het nu 74 miljard euro waard.

 

Wat als we een V-vormig vliegtuig ontwerpen, in plaats van de bekende sigaarvorm met vleugels? Met die gedachte speelde een stagiair bij Airbus een tijd geleden. Dankzij dit idee zijn wetenschappers nu in de weer met het ontwerp van een geheel nieuw vliegtuig. Straks steekt u in een vliegende-V de oceaan over, en verbruikt u 20 procent minder brandstof!

 

'What if'-vragen leveren dikwijls provocatieve antwoorden op, die een opstap kunnen zijn naar nieuwe concepten. Een dergelijke techniek kan de aanzet zijn om 'gekke ideeën', terug te brengen tot een beperkt aantal levensvatbare opties.