De fase van ideevorming komt vaak moeilijk op gang als we een creatieve sessie beleggen. Vaak worden we in ons denken geremd door bijvoorbeeld oude patronen en gewoonten, en heeft onze fantasie een flinke oppepper nodig.

 

Een manier om los te komen van onze oude denkbeelden is het stellen van 'what if'-vragen. Ze zijn vooral bedoeld om de fantasie te prikkelen en conventionele veronderstellingen ter discussie te stellen. Je kunt dergelijke vragen met name gebruiken als 'stepping stones' naar praktische oplossingen. 

 

watals

 

Hieronder een drietal voorbeelden:

 

Wat als klanten in de winkel zich zelf zouden kunnen bedienen? Wat tegenwoordig heel gewoon is, was aan het begin van de vorige eeuw haast ondenkbaar. Tot dat Michael Cullen in 1920 de eerste supermarkt in de Verenigde Staten opende.

 

Wat als meubelkopers de onderdelen van meubels uit een groot magazijn zouden halen, en deze thuis zelf in elkaar zouden zetten? Ikea introduceerde dit concept in de jaren zestig. Tegenwoordig heeft dit Zweedse concern 330 vestigingen in 43 landen.

 

Wat als vliegen niet meer zou zijn dan busvervoer door de lucht? Die vraag stelde de oprichter van EasyJet zich een tijd geleden. De prijsvechter die in 1995 is opgericht heeft tegenwoordig een omzet van 2,5 miljard euro, en brengt steeds meer reizigers goedkoop naar hun bestemming.

 

'What if'-vragen leveren dikwijls provocatieve antwoorden op die een opstap kunnen zijn naar nieuwe concepten. Een dergelijke techniek kan de aanzet zijn om 'gekke ideeën', terug te brengen tot een beperkt aantal levensvatbare opties.