Stel de juiste vragen

 

De bekende managementgoeroe Peter Drucker had een vooruitziende blik. Hij deed eens de volgende uitspraak: 'In het verleden werd van een leider verwacht dat hij vooral goed kon spreken, maar in de toekomst zal het de persoon zijn die de juiste vragen weet te stellen!' 

 

Een aantal jaren geleden vroegen ze bij Toyota hun werknemers hoe ze meer productief konden worden. Ze kregen bar weinig reacties. Daarom besloot men de vraag aan te passen: 'Hoe zou je je werk makkelijker kunnen maken?' Die wijziging had grote gevolgen. Men werd overspoeld met goede ideeën, die niet alleen het werkplezier verhoogden, maar ook zorgden voor een grotere productiviteit.

 

vraag

 

Goede vragen zijn essentieel voor het genereren van nieuwe ideeën, die vaak de oplossing kunnen zijn voor een hardnekkig probleem. Daarom heeft men bij verschillende grote Duitse bedrijven een aparte afdeling voor Grundsatzfragen in het leven geroepen. Met een speciaal opgeleid team, dat daar sturing aan geeft. En dat werpt al jarenlang zijn vruchten af.

 

Maar u kunt natuurlijk ook gewoon gebruik maken van de onbevangenheid van nieuwe collega's. Vraag ze tijdens de eerste werkdag gewoon om de eerste twee maanden goed rond te kijken. Vraag ze vooral goed notitie te maken van hetgeen verbeterd kan worden. U zult zien dat levert vaak verrassende resultaten op. 

 

Op die manier hebben ze bij een papierfabriek een enorme kosten- en energiebeparing weten te realiseren. Tijdens het productieproces verliest men daar grote hoeveelheden perslucht. Jarenlang business as usual. Dankzij een stagiaire is dat probleem inmiddels opgelost. Deze weet in korte tijd niet alleen de persluchtlekkages feilloos op te sporen, maar ze ook nog te verhelpen!