'Kom die box uit!'

box

 

In een straat zitten drie witgoedwinkels naast elkaar, die exact dezelfde producten verkopen. De meest linkse heeft op zijn deur staan dat hij de goedkoopste is. De meest rechtse heeft op de deur staan dat hij de beste is. De eigenaar van de middelste is de enige die buiten de box denkt, en dit goed weet toe te passen. Op zijn voordeur staat met grote letters 'Hoofdingang'.

 

Buiten onze kaders leren denken is niet altijd even makkelijk. In ons werk worden we gedicteerd door de waan van de dag, en komen we moeilijk los van onze ingesleten patronen. De meeste handelingen gebeuren vaak automatisch, zonder dat we een groot beroep hoeven te doen op onze creativiteit. Toch is deze competentie in steeds meer organisaties van belang. Zowel in de profit- als non-profit sector.

 

Voorheen werden bijvoorbeeld sollicitanten bij organisatie-adviesbureaus, vooral getest op hun analytische vaardigheden. Men moest complexe problemen kunnen doorgronden, en snel kunnen doordringen tot de kern van het probleem. Dat is nog steeds noodzakelijk, maar niet langer meer voldoende. Tegenwoordig is het vooral van belang dat men 'out-of-the-box' oplossingen kan aandragen voor de klant, die het bedrijfsresultaat een flinke impuls kunnen geven!

 

Puzzel

Als onderdeel van een assessment bij een consultancy-bureau, wordt aan deelnemers de volgende vraag voorgelegd:

 

Hoe kun je 21 varkens over vier hokken verdelen, waarbij in ieder hok een oneven aantal varkens zit?

 

Tip: U kunt natuurlijk snel naar de oplossing gaan, maar om echt uit de box te gaan, is het wellicht verstandiger om hier even de tijd voor te nemen. Succes!

 

 

 

 

 

 

Oplossing:varkens