'Zet je klant in het middelpunt' 

 

De marktomstandigheden veranderen razendsnel. Desondanks overheerst bij veel bedrijven nog steeds het inside out-denken. Men gaat gewoon op dezelfde voet verder, en houdt krampachtig vast aan datgene waar men goed in is. Een bekend voorbeeld is Kodak, die zich bleef toeleggen op de productie van filmrolletjes, terwijl de markt daar helemaal niet meer op zat te wachten.

 

koffer 

Ook bij de meeste producenten van witgoed overheerst dit soort denken. Men komt op de markt met nieuwe wasmachines, die lang niet allemaal tegemoetkomen aan de wensen van de klant. Het Chinese Haier is de uitzondering die de regel bevestigt. Inmiddels is hier het outside in-denken stevig verankerd. Dit bedrijf plaatst steeds de consument in het centrum van de productontwikkeling. 'Er zijn geen baanbrekende technologieën, alleen maar baanbrekende markttoepassingen', is het uitgangspunt.

 

Die strategie heeft de onderneming uit Qingdao geen windeieren gelegd. Vooral op het platteland van Azië hebben ze hun slag geslagen. Tegenwoordig is er een wasmachine van het bedrijf in de handel, die niet alleen de kleren wast, maar ook de aardappels na iedere wasbeurt schoon oplevert. Op basis van dit succes is er nu ook een wasmachine ontwikkeld, waarbij de innovatie nog een stap verder gaat. Daar komen bij elke wasbeurt de aardappels zelfs geschild uit de verstevigde trommel! Dit type wasmachine is een regelrechte hit op het platteland van India en China.