'De juiste mindset'

 

Een schoenenfabrikant stuurt twee van zijn marketingmensen naar Afrika om nieuwe afzetmogelijkheden te onderzoeken.

 

De ene marketeer stuurt na twee dagen een telegram:

'Situatie hopeloos, want bijna niemand draagt schoenen'

 

De andere mailt na een week onderzoek:

'Geweldige afzetmarkt, want iedereen is hier toe aan schoenen!'

 

Voor de ene marketingexpert die niemand schoenen ziet dragen, wijst alles op een hopeloze situatie. Zijn collega ziet in dezelfde situatie juist een enorme kans. 

 

De Amerikaanse consultant Jay Abraham merkte eens op dat de straten geplaveid liggen met goede ideeën. Alleen zien we de meeste hiervan niet. 'Wie op een lineaire wijze plus 10% denkt in de wereld van de feiten, krijgt hoogstens plus 10%. Ik denk eerder aan 10 maal in de wereld van mogelijkheden'.

 

'Waar het in dit ideeëntijdperk op aan komt is dat je van perspectief kunt wisselen en de waarneming af en toe een creatieve draai geeft. Het verschil tussen de top 1% en de rest is niet positief denken, maar wat ik 'mindset' noem: de manier waarop je standaard naar de dingen kijkt', aldus 's werelds best betaalde consultant.

 

Puzzel

De onderstaande puzzel doet een sterk beroep op onze vaardigheid om nieuwe mogelijkheden te zien.  Ziet u de 'verborgen tijger' in  het onderstaande plaatje? Wie op zoek gaat naar de afbeelding van een andere tijger zal haar nooit vinden, maar wie in staat is zijn waarneming een creatieve draai te geven zal tot de juiste oplossing komen.

 

tiger