'Wat heb jij in je mars?'

mars

 

Uit een rapport van het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup komen voor Nederland de volgende onthutsende cijfers naar voren:

 

  • 75% is niet betrokken bij zijn werk *
  • 13% is actief niet betrokken bij zijn werk
  • 12% is echt betrokken bij zijn werk
 
Toch zijn er Nederlandse bedrijven, die op een eenvoudige wijze de betrokkenheid van haar personeel weten te verbeteren. Ter illustratie de volgende casus.

Een Nederlandse fabrikant van kunststof leidingsystemen heeft te maken met geduchte concurrentie uit het buitenland. Het is daarom noodzakelijk om nieuwe producten te blijven ontwikkelen, die nog beter aansluiten op de wensen van de klant. De directie is daarom van plan een flinke impuls aan de innovatie te geven.

 

Die inspanningen moeten moeten de komende jaren een aantal nieuwe producten opleveren. Het streven is daarom om research en development meer bij haar dagelijkse werkzaamheden te betrekken. Deze afdeling bestaat voornamelijk uit mannen met een lang dienstverband. 

 

Tijdens een heisessie laat de directie verschillende proefballonetjes op. Uiteindelijk besluit men met de campagne ‘Wat heb jij in je mars?' te starten. Een experiment waarbij werknemers die met een goed idee komen, in het zonnetje worden gezet. De inbrengers krijgen vervolgens een Mars chocolade reep als beloning. Uit handen van de directie. En dat werkt!

 

* Bron: 'The State of the Global Workforce', Gallup 2017.