Zo overleef je iedere crisis!

 

Veertig jaar geleden opent Ikea de eerste vestiging in Nederland. Inmiddels heeft het concern 13 winkels in ons land, en staat het hoofdkantoor in Leiden. Als jarenlang gaat het de Zweden voor de wind, en schrijft men tijdens iedere crisis zwarte cijfers. Wat is het geheim achter dit succes?

 

Ten eerste is dit te danken aan de goede vormgeving van de producten, die voor bijna iedereen betaalbaar zijn. De meest populaire artikelen zijn inmiddels in iedere uithoek te krijgen, en zorgen voor een flink aandeel in de omzet. Zo lijkt de Billy-boekenkast uit 1979 nooit uit de mode te raken, en gaat er iedere 5 seconde ergens één over de toonbank.

 

bed

 

Al meteen bij binnenkomst begint de trategie van Ikea vorm aan te nemen. Overigens zonder dat je dat soms in de gaten hebt. De Zweden proberen van meet af aan de verblijfsduur in hun zaak op te rekken. In het algemeen hebben kleine kinderen een hekel aan winkelen, en willen ze zo snel mogelijk naar buiten. Daarom staat bij ieder filiaal van Ikea een grote ballenbak. Hierdoor kunnen ouders vervolgens met een gerust hart, de uitgestippelde routing volgen.

 

Soms blijven die wel tot 3 uur lang in het woonwarenhuis rondlopen. En door de gesloten setting met weinig ramen, zijn er zelfs klanten die ieder gevoel van tijd verliezen. In Engeland hebben onderzoekers vastgesteld, dat klanten tot 8 uur lang in de blauwe doos doorbrengen. Dat is ook net de bedoeling. Vaak gaat men met meer spullen naar huis, dan men van plan is te kopen. Bij Ikea nemen de impulsaankopen tegenwoordig zelfs 60 procent voor hun rekening!

 

Niet alleen binnen, maar ook buiten krijgt de koopintentie van de klant een flinke duw in de rug. Door de bruine flatpacks is het inladen, en vervoer geen enkel probleem. En door de eenvoudige handleiding, en bijgeleverde draaipennetjes, zet je het meubelstuk zo in elkaar. Klanten waarderen over het algemeen zelfgemaakte producten een stuk hoger. Psychologie van de koude grond, zult u denken? Niets is minder waar. Inmiddels hebben ze op Harvard daar grondig onderzoek naar gedaan. Wat blijkt? Proefpersonen die een meubel zelf goed kunnen monteren, waarderen hun eindproduct veel hoger. Zelfs 63 procent meer dan degenen, die de meubels kant en klaar mee naar huis nemen. Dit staat tegenwoordig bekend als het 'Ikea-effect'.