Profiteer van het IKEA-effect!

 

Het succes van IKEA is voor een deel te danken aan de goede vormgeving van de producten, die voor bijna iedereen betaalbaar zijn. De meest populaire artikelen zijn inmiddels in iedere uithoek te krijgen en zorgen voor een flink aandeel in de omzet. Zo is de Billy-boekenkast uit 1979 nog steeds een verkoopsucces en gaat er iedere 5 seconde ergens één over de toonbank!

 

Daarnaast zijn de uitstekende bedrijfsresultaten voor een belangrijk deel te danken aan het zogenaamde IKEA-effect. Daar hebben ze op de Harvard Business School grondig onderzoek naar gedaan. Wat blijkt? Proefpersonen die een meubel zelf goed kunnen monteren, waarderen hun eindproduct veel hoger. Zelfs 63 procent meer dan degenen, die de meubels kant en klaar mee naar huis nemen.

 

bed


Inmiddels vindt de toepassing van dit concept navolging in verschillende sectoren. Bijvoorbeeld bij reisorganisaties. Hier kun je tegenwoordig met verschillende bouwstenen je eigen reis samenstellen. Dat zorgt voor extra toegevoegde waarde. Klanten kunnen nu zelf een keuze maken uit een geselecteerde groep vervoersmiddelen en accomodaties. Bovendien is men bij dergelijke maatwerkreizen niet meer gebonden aan een bepaalde tijdsindeling.

 

Je kunt natuurlijk de bouw van een website uit handen geven. Tal van specialisten staan tegenwoordig voor je klaar om een kant en klaar product af te leveren. Toch kiezen steeds meer ondernemers ervoor om hun eigen site vorm te geven. Met behulp van tal van gebruiksvriendelijke modules ben je vaak een stuk goedkoper uit. In een relatief kort tijdsbestek word je op die manier online ontwerper van een prachtig eindproduct. 

 

En waarom als puber nog genoegen nemen met doorsnee sportschoenen uit de winkel? Word een echte prosumer in plaats van een consumer. Voortaan stel je online je eigen sneakers samen. De fabrikant zorgt voor het basisproduct en jij past dit geheel naar eigen inzichten aan. Daarmee maak je pas indruk op je klasgenoten en docenten. Zeker als die schoenen nog voorzien zijn van je eigen naam!  

 

Innovatie teweeg brengen in je eigen sector is vaak helemaal niet zo moeilijk. Denk goed na hoe je klanten meer kunt betrekken bij de totstandkoming van een product of dienst. Op die manier kun je straks een flink IKEA-effect teweeg brengen!