'The real source of power in any company today is ideas, the rest is housekeeping', was een bekende uitspraak van Marsh Fisher. Deze Amerikaan was een van de oprichters van Century 21 Real Estate, één van de grootste makelaars van de Verenigde Staten. Uit de mond van iemand die zich beroepsmatig bezig hield met de handel in vastgoed, zou je een dergelijke uitspraak niet verwachten. Maar Fisher was er de man niet naar om op de winkel te passen. schoonmaak

Helaas is housekeeping in de meeste bedrijfstakken business as usual. Ook anno 2020 zijn de kpi's die we op ons dashboard zien heilig, en komen we nauwelijks toe aan de vorming van nieuwe oplossingen. Gemiddeld werpt een werknemer één keer in de twee jaar een suggestie in de ideeënbus, waarover hij in het algemeen weinig feedback krijgt. Op die manier laten we heel wat kansen liggen om het bedrijfsresultaat te verbeteren.

 

Bij het Clarion Hotel in Stockholm pakken ze het heel anders aan. Daar worden werknemers getraind, om problemen binnen de organisatie scherp in beeld te krijgen. Vervolgens gaat men op zoek naar mogelijkheden, om hier een creatieve oplossing voor te vinden. Dat resulteert in zo'n 50 ingebrachte ideeën per werknemer per jaar! Mede door dit uitgekiende ideeënsysteem staat dit hotel bekend om haar uitstekende service, en is het bijna altijd volgeboekt.

 

Een professioneel ideeënsysteem levert in het algemeen zo'n 20 ideeën per werknemer per jaar op, en leidt gemiddeld tot een kostenbesparing van 4.000 euro per persoon op jaarbasis. Het voornoemde hotel in Zweden heeft 70 medewerkers in dienst. Op grond van voorgaande gegevens krijgt u enig idee wat dat per jaar aan besparingen kan opleveren.