'Frame en Reframe'

FrameIn de sociale psychologie worden de termen framing en reframing regelmatig gebruikt. Het betekent dat je het probleem steeds op een bepaalde manier verwoord. Meestal in de vorm van een vraagstelling. Van belang is dat je iedere keer goed nadenkt hoe je de boodschap verpakt, om het beoogde effect te bereiken.

 

In het filmpje 'The Power of Words' op YouTube laat men een blinde man zien, die in een drukke winkelstraat zit. Op een stuk karton draagt hij de volgende boodschap uit: 'Help me alstublieft, want ik ben blind'. De oproep leidt helaas tot weinig reacties. De situatie verandert echter als een voorbijganger de tekst aanpast met de volgende woorden: 'Het is een prachtige dag maar ik kan het niet zien'. De nieuwe boodschap slaat ineens aan en veroorzaakt een kettingreactie. Bijna alle voetgangers doneren nu geld. Door een kleine wijziging in het taalgebruik wordt de oproep wel een succes. Een mooi staaltje van reframing!

 

Communicatie is tegenwoordig van levensbelang in het bedrijfsleven. En zeker bij Toyota waar ze innovatie hoog in het vaandel hebben staan. Een aantal jaren geleden vroegen ze bij deze autofabrikant aan hun werknemers, hoe ze meer productief konden worden. Ze kregen weinig reacties. Men had gewoon te weinig geappeleerd aan het eigenbelang van de werknemers. In goed overleg werd de vraag aangepast: 'hoe zou je het werk makkelijker kunnen maken?' Deze wijziging van de vraag had grote gevolgen. Men werd overspoeld met suggesties, die niet alleen het werkplezier verhoogden, maar ook zorgden voor een hogere productiviteit.