Meer toegevoegde waarde door zaken te verwijderen!
 
Tegenwoordig is er een Zwitsers zakmes op de markt met 87 verschillende functies. Je hebt alles bij de hand: onder andere verschillende messen en schroevendraaiers, een kompas, flessenopeners, en zelfs een zaklamp. De vraag is in hoeverre dit nog functioneel is. In het dagelijks gebruik doe je maar een beroep op een klein aantal functies, die iedere keer de nodige tijd kosten om ze te vinden.

 

Verwijderen

 

Overal om ons heen zijn er zaken die volstrekt overbodig zijn. Vaak worden we opgescheept met allerlei toeters en bellen, die helemaal niet nodig zijn. Dat kan bijvoorbeeld gaan om goederen en diensten, maar ook om sommige productieprocessen. Dikwijls zijn we er meer bij gebaat, als bepaalde zaken die niet functioneel zijn worden verwijderd. Hierdoor kan de toegevoegde waarde voor de klant een flinke impuls krijgen.

 

Decennia lang waren stofzuigers uitgerust met een stofzak.  In de ogen van James Dyson een volstrekt overbodig onderdeel, want naarmate de zak voller raakt verliest het apparaat steeds meer zijn zuigkracht. De Brit komt daarom met de eerste stofzakvrije variant op de markt. Inmiddels is er een type in de handel met nog minder ballast. Die doet zijn werk snoerloos, en ontketent een tweede revolutie op stofzuigergebied.

 

En weet u hoe ze bij Toyota op het idee kwamen om het productieproces te stroomlijnen? De oprichter van het bedrijf wordt geïntrigeerd door een aantal Amerikaanse supermarkten. Hij merkt op, dat men daar nauwelijks goederen op voorraad heeft. Bij een tekort wordt contact gelegd met de leverancier en arriveren de goederen 'just in time'. Toyota neemt dit concept over en weet voortaan veel beter en goedkoper te produceren.

 

En in ons eigen land weten sommige fabrikanten ook waar het om draait. Neem nou beschuit van Bolletje. Daar is tegenwoordig gewoon een stuk uit verwijderd. Het product is voorzien van een kleine inkeping, waardoor het zo uit de beschuitbus kan worden gehaald. Dat voorkomt heel wat ergernis aan de ontbijttafel. De slogan 'voor beschuit kom je eruit' komt nu pas echt goed tot zijn recht. Een kleine ingreep met grote toegevoegde waarde voor de consument!

 

Beter resultaat nodig? Vraag je voortaan gewoon het volgende af:

 

Hoe kan ik de toegevoegde waarde vergroten door bepaalde zaken te verwijderen?