Tegenwoordig is er een Zwitsers zakmes op de markt met 87 verschillende functies. Je hebt alles bij de hand: onder andere verschillende messen en schroevendraaiers, een kompas, flessenopeners, en zelfs een zaklamp. De vraag is in hoeverre dit nog functioneel is. In het dagelijks gebruik doe je maar een beroep op een klein aantal functies, die iedere keer de nodige tijd kosten om ze te vinden.

 

Verwijderen

 

Overal om ons heen zijn er zaken die volstrekt overbodig zijn. Vaak worden we opgescheept met allerlei toeters en bellen, die helemaal niet nodig zijn. Dat kan bijvoorbeeld gaan om goederen en diensten, maar ook om sommige productieprocessen. Dikwijls zijn we er meer bij gebaat, als bepaalde zaken die niet functioneel zijn worden verwijderd. Daardoor wordt het gebruiksgemak verbeterd en krijgt de toegevoegde waarde voor de klant een flinke impuls.

 

Decennia lang waren stofzuigers uitgerust met een stofzuigerzak.  In de ogen van James Dyson een volstrekt overbodig onderdeel. Naarmate de zak vol raakt verliest het apparaat namelijk zijn zuigkracht, hetgeen funest is voor het gebruiksgemak. De Brit komt in 1983 met de eerste stofzakvrije variant op de markt. Inmiddels is er een type in de handel met nog minder ballast. Die doet zijn werk snoerloos, en ontketent een tweede revolutie op stofzuigergebied.

 

En weet u hoe ze bij Toyota op het idee kwamen om het productieproces te stroomlijnen? De oprichter van het bedrijf wordt geïntrigeerd door een aantal Amerikaanse supermarkten. Kiichiro Toyoda merkt op dat daar bijna niemand goederen op voorraad heeft. Bij een tekort wordt contact gelegd met de leverancier en arriveren de goederen 'just in time'. Toyota neemt dit concept over, is voortaan verlost van het voorraadbeheer, en weet op die manier het productieproces 'lean' te maken.

 

Een Amerikaanse schadeverzekeraar heeft ook het licht gezien. Voorheen duurde de afwikkeling van een schadegeval, waarbij auto's zijn betrokken, gemiddeld twee maanden. Tot grote ergernis van klanten. Een groot deel van de tijd wordt in beslag genomen door administratieve rompslomp op het hoofdkantoor. Tegenwoordig wordt direct na melding van een verkeersongeluk iemand op pad gestuurd. Ter plekke wordt de schade getaxeerd en afgewikkeld. Indien nodig, wordt vervolgens het schadebedrag aan de klant uitbetaald.

 

En in ons eigen land weten sommige fabrikanten ook waar het om draait. Neem nou beschuit van Bolletje. Daar is tegenwoordig gewoon een stuk uit verwijderd. Het product is voorzien van een kleine inkeping, waardoor het zo uit de beschuitbus kan worden gehaald. Dat voorkomt heel wat ergernis aan de ontbijttafel. De slogan 'voor beschuit kom je eruit' komt nu pas echt goed tot zijn recht. Een kleine ingreep met grote toegevoegde waarde voor de consument!

 

Beter resultaat nodig? Vraag je voortaan gewoon het volgende af:

 

Hoe kan ik de toegevoegde waarde vergroten door bepaalde zaken te verwijderen?