'All children are artists. The problem is how to remain an artist once we grow up'

Pablo Picasso

 

potloden

 

Een klein meisje van zes jaar had tekenles. Ze zat altijd achter in de klas en lette bij de meeste vakken nooit op. Behalve tijdens de tekenles. Dat intrigeerde de docent en hij vroeg haar op een dag: 'Anke, wat teken je daar?' En ze antwoordde: 'Ik teken God'. De docent reageerde verbaasd: 'Maar kind, niemand weet toch hoe God er uit ziet?' En het meisje antwoordde zelfverzekerd: Maar zometeen wel!'

 

De wetenschapper George Land heeft onderzoek gedaan naar de mate van creativiteit. Zowel onder een grote groep kinderen als volwassenen. Dit zijn de resultaten voor de dezelfde groep kinderen, die drie keer werden getest op hun creativiteit:

 

  • In de leeftijdscategorie tussen drie en vijf jaar scoorde 98 procent de hoogste score op een test voor divergent denken.
  • Vijf jaar later werd er weer getest. Van dezelfde groep kinderen haalde toen nog maar 32 procent de hoogste score.
  • Weer vijf jaar later haalt slechts 10 procent van de kinderen de score van genie.

 

Ook werden volwassenen boven de vijfentwintig jaar op hun creativiteit getest. Van die groep slaagt er slechts 2 procent in als uitmuntend creatief denker door het leven te gaan.

 

Richard Foster en Sarah Kaplan onderstrepen in verschillende publicaties het belang van divergent denken voor de creatie van nieuwe diensten en producten. Maar de twee McKinsey consultants stellen ook vast dat de ontwikkeling van dit soort denken bij menig organisatie nog in de kinderschoenen staat. Ook het World Economic Forum benadrukt in haar rapporten het belang van creatief denken. Volgens dit gezaghebbende instituut zijn de belangrijkste vaardigheden voor de toekomst:

 

Complexe problemen oplossen

Kritisch denken

Creatief denken  

 

Bron: The Future of Jobs, 2016.