Ideeën, concepten of producten ontlenen vaak hun betekenis aan de context waarin ze worden geplaatst. In 1956 ontwerpen in de Verenigde Staten de Jacuzzi broers een speciaal bubbelbad voor hun neef die aan artritis lijdt. Lange tijd is de vinding alleen voor eigen gebruik. Maar in 1968 komt Roy Jacuzzi op het idee om het concept in het luxe badsegment te plaatsen. Sinds die tijd neemt de verkoop van bubbelbaden enorm toe.

 

In 1945 werkt Richard James voor de Amerikaanse marine aan een opdracht om de scheepsinstrumenten aan boord te stabiliseren. Hiervoor heeft hij metalen veren ontworpen. Die blijken thuis zomaar van de trap af te kunnen lopen. In 1956 begint hij een bedrijf waar de bekende 'traploper' in productie wordt genomen. Sindsdien zijn er meer dan 250 miljoen exemplaren van verkocht.

 

Tijdens een assessment bij een bekend Amerikaans bedrijf wordt bekeken hoe zeer kandidaten afhankelijk zijn van dezelfde context. Tijdens de eerste opdracht mogen ze drie getallen uit de volgende reeks kiezen: 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16. Vervolgens moet de onderstaande optelling kloppend worden gemaakt door in ieder vakje maar één cijfer in te vullen. Hetzelfde cijfer mag meerdere keren gebruikt worden. Op die manier zijn er verschillende combinaties mogelijk. Bijvoorbeeld 10 +10 +10 of 8 +10 +12. 

Dertig

De strekking van de volgende opdracht is hetzelfde. Alleen moet nu een keuze worden gemaakt uit de volgende reeks: 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15. Wat is nu de oplossing? U zult merken dat dit vraagstuk een stuk moeilijker is op te lossen. Maar wellicht bent u creatief genoeg om los te komen van de context, en kunt u gewoon door naar de volgende ronde van het assessment!

 

 

 

 

 

 

Antwoord:

Antwoord