'Het probleem is niet dat mensen geen oplossingen hebben, maar dat ze het probleem niet zien!'   Filip Vandendriessche.

 

Bij een hoogovencomplex heeft men jarenlang te maken met een groot probleem: enorm energieverlies tijdens de staalproductie. Telkens als het staal de hoogoven verlaat, ontsnapt er veel warmte. Om de oven weer op bedrijfstemperatuur te brengen, is er iedere keer veel energie nodig. 

 

Brug

 
Daarom besluit het management een nieuwe koers uit te zetten. De missie dat men voortaan op een meer duurzame wijze wil produceren, wordt heel duidelijk naar de medewerkers gecommuniceerd. Daarnaast worden werknemers als 'probleemoplossers' opgeleid.

 

Een tijd later komt een van de werknemers op de werkvloer met een ingenieus idee. De mond van de hoogoven moet voorzien worden van een luchtgordijn. Die voorkomt net als bij openstaande winkels, dat warme lucht van binnen naar buiten gaat. Door het nieuwe beleid van de directie, kijkt men voortaan met heel andere ogen naar het productieproces. Mede hierdoor weet men een brug te slaan tussen een concept uit de winkelbranche en de staalsector.

 

'Organisaties die inzetten op sociale innovatie winnen de innovatieslag. Dit type innovatie draagt tegenwoordig voor ruim 70% bij aan het innovatiesucces. Daarnaast kan het aantal innovaties verviervoudigen, als werknemers meer ruimte krijgen en bij het bedrijfsbeleid worden betrokken'.

 

Bron: Innovatiemonitor, Erasmus Universiteit, R'dam