'Kijk eens vaker over de schutting!'Schutting

 

Het 'Not-Invented-Here' syndroom staat vaak innovatie in de weg.  Over het algemeen staan we weinig open voor oplossingen, die van buiten komen. We vinden liever het wiel steeds opnieuw uit, en houden pottenkijkers zoveel mogelijk buiten de deur.

 

Maar er zijn ook bedrijven, die steeds vaker over de schutting durven te kijken. Zij maken er een gewoonte van, om eerst te onderzoeken of het probleem al in een andere sector is opgelost.


Bij de Amsterdamse fietsproducent VanMoof hebben ze te maken met een groot probleem. Veel fietsen raken beschadigd tijdens het transport naar het buitenland. De kartonnen verpakking biedt dikwijls onvoldoende bescherming voor de hippe stadsfietsen. Het management vraagt zich daarom het volgende af: 'welke bedrijfstak heeft met soortgelijke problemen te maken?' Al gauw komt men bij een producent van televisies uit.


Die blijkt van dezelfde soort verpakking gebruik te maken, en heeft nooit last van transportschade. Daarom wordt tegenwoordig op de verpakking van de fietsen een grote flatscreen afgedrukt. Sindsdien is het aantal schadegevallen bij VanMoof met 80% gedaald!

 

Nu op managementsite.nl een uitgebreid artikel over hoe we kunnen profiteren van de inzichten uit andere sectoren:

 

https://www.managementsite.nl/innovatie-stimuleren__trashed