Circulaire bedrijfsmodellen hebben de toekomst!

Neem een voorsprong op de concurrentie 

 

In het centrum van Londen illustreren telefooncellen goed waar het bij de transitie naar een meer circulaire economie om gaat. Voorheen werd er betaald en van fossiele brandstoffen gebruik gemaakt om te kunnen telefoneren. Tegenwoordig zijn een aantal van de karakteristieke telefooncellen uitgerust met zonnepanelen en hebben een groen jasje gekregen. Je kunt er nu gratis gebruik van maken om je digitale apparatuur mee op te laden. 

  telefoon

 

Volgens de Rotterdamse hoogeleraar transistiekunde Jan Rotmans leven we niet meer in een 'tijdperk van verandering', maar in een 'verandering van tijdperk'. We zitten op het ogenblik midden in een overgang van een lineaire naar een circulaire economie. De focus bij bedrijfsmodellen komt nu steeds meer te liggen op het aanwenden van hernieuwbare energie en het terugwinnen van materialen uit gebruikte producten. Dat vereist dikwijls een behoorlijke omslag in het denken en handelen. Volgens Rotmans zullen daarom de komende tijd heel wat bedrijven in de problemen komen.


Organisaties die het circulaire bedrijfsmodel al omarmen plukken daar de nodige vruchten van. Dat heeft een recent onderzoek van het Amerikaanse organisatieadviesbureau Kearney duidelijk aangetoond. Van de onderzochte populatie bedrijven wordt 34 procent omschreven als vooruitstrevend op het gebied van de circulaire economie. Wat blijkt? Deze categorie bedrijven presteren veel beter dan de achterblijvers, die nog steeds vastklampen aan het lineaire gedachtengoed. De voorlopers weten bijvoorbeeld gemiddeld 32 procent meer omzet te genereren. Daarnaast weet men de kosten met zo'n 38 procent te drukken. Zo hou je aan het eind van het jaar veel meer over onder aan de streep! 

 

In ons land timmeren sommige bedrijven op dit vlak ook al flink aan de weg. Wat dacht u bijvoorbeeld van McDonald's? Tegenwoordig wordt het gebruikte frituurvet van alle 252 restaurants van dit bedrijf in ons land via raffinage omgezet in duurzame diesel. Deze brandstof wordt vervolgens weer gebruikt voor de verschillende vrachtwagens, die deze fastfoodketen dagelijks bevoorraden. En dat levert niet alleen milieuwinst op, maar heeft ook een positief effect op het imago en de loyaliteit van de klant. 


Meer informatie nodig? Op managementsite.nl kunt u het volledige artikel onder dezelfde titel raadplegen.