Zo hou je de Chinezen buiten de deur

 

In zijn boek 'Steal Like An Artist', laat Austin Kleon overtuigend zien, dat veel nieuwe concepten niet zo maar uit de lucht komen vallen. De Amerikaanse kunstenaar benadrukt, dat er eigenlijk geen 'originele' ideeën bestaan. We kijken voortdurend af, en zetten vervolgens de inzichten naar onze hand. Waar je als puber op school altijd voor werd gestraft, kun je later alsnog met succes toepassen!

 

stelen

 

Wat afkijken betreft hebben ze in China een naam hoog te houden. In bijna iedere grote Chinese stad kom je namaakmerken tegen. Je drinkt tegenwoordig koffie bij Sunbucks, bekijkt mail op je Blockberry, en loopt met een tas van Dolce en Banana over straat. En wie even grasduint op sites als AliExpress en Alibaba, komt overal nog andere copycats tegen, die ook gretig aftrek vinden in het Westen. 

 

Ook de Chinese autoindustrie maakt zich flink schuldig aan kopieergedrag. Zo komt het automerk Landwind met een vierwieler op de markt, die als twee druppels water lijkt op de Range Rover Evoque. In de praktijk een geduchte concurrent van het oude merk, vanwege het grote prijsverschil. En een andere Chinese autofabrikant gebruikt al jarenlang een logo, dat wel verdacht veel lijkt op dat van BMW.

 

Steeds meer Chinese bedrijven zijn tegenwoordig goed in staat om geavanceerde producten na te maken. Vaak tegen een fractie van de oorspronkelijke kosten. Daarom verkoopt een Duitse fabrikant niet langer meer koelmachines in dat land. 'Wij verkopen geen machines meer die koelen, maar verkopen tegenwoordig kou', aldus de directeur. In het contract met de afnemer garandeert het Duitse bedrijf voortaan dat de temperatuur tenminste 25 graden onder nul blijft. En dat 365 dagen per jaar. Op die manier is je product veel beter afgestemd op de wensen van de klant. Bijkomend voordeel: door de after-sales, service en ondersteuning houd je kopieergrage concurrenten buiten de deur.