Het belang van een paradoxale mindset!

 

Dat u nu gewoon door glas naar buiten kunt kijken, is te danken aan de inventiviteit van de Romeinen. Voorheen waren 'ramen' gaten in de muur, die door luiken konden worden afgesloten. Het gevolg was dat bij slecht weer mensen vaak in het donker zaten. Door de vraagstelling, hoe je licht kunt binnenlaten en tegelijkertijd regen en wind kunt buitensluiten, werd uiteindelijk het glazen raam uitgevonden.

 

Over het algemeen zullen we ons al snel neerleggen bij de gedachte dat het maken van een lichtere auto ten koste moet gaan van de veiligheid. Een fraai staaltje van 'of-of'-denken. Toch is tegenwoordig bijna iedere auto uitgerust met TRIP-staal. In geval van een ongeluk is dit soort staal vaak rekbaar genoeg om de energie van een botsing te absorberen. Bovendien is het een stuk lichter, waardoor we ook minder vaak stil staan bij de pomp. Mede te danken aan een inventieve geest met een paradoxale mindset!

 

mind

 

Niet alleen profiteren uitvinders tegenwoordig van een dergelijke mindset. Ook steeds meer leidinggevenden maken hier dankbaar gebruik van. De bekende auteur en managementgoeroe Jim Collins benadrukt dit veelvuldig in zijn werk. Volgens de Amerikaan weten de meest effectieve leiders veel beter met paradoxen om te gaan. Hierdoor is men beter in staat om creatieve oplossingen te verzinnen voor de meest complexe problemen.

 

Eckart Wintzen was bij de opzet van zijn automatiseringsbedrijf zijn tijd ver vooruit. Deze creatieve ondernemer en onorthodoxe geest had maar een devies: groter worden door klein te blijven. En die schijnbare tegenstelling voerde hij consequent door. Onder zijn leiding groeide zijn IT-bedrijf als kool. Uiteindelijk stonden er 10.000 werknemers op de loonlijst, die werkzaam waren in zelfstandige 'cellen' van hooguit 50 personen. Door die opzet was BSO veel slagvaardiger dan de concurrentie. Hierdoor had men jarenlang een prima bedrijfsresultaat en wist men de nodige grote projecten in de wacht te slepen.

 

Volgens ingewijden leven we niet meer in een 'tijdperk van verandering', maar in een 'verandering van tijdperk'. De transformatie naar een meer duurzame samenleving krijgt overal zijn beslag. Het gevolg is dat er de komende tijd een groot beroep zal worden gedaan op onze paradoxale mindset. Met name leidinggevenden moeten hier goed mee om kunnen gaan en het 'en-en'-denken meer omarmen. In die context wordt bijvoorbeeld de volgende vraag steeds relevanter: Hoe kunnen we als bedrijf onze ecologische voetafdruk verkleinen en onze winst vergroten? Dat is een pittige opgave, maar wie nu met dergelijke paradoxen goed weet om te gaan is straks wellicht spekkoper!