Weggegooid geld 

geld

 

Bij de ontwikkeling van nieuwe producten wordt nog steeds te weining rekening gehouden met de behoeften van de klant. Laat staan dat consumenten bij het ontwikkelingsproces worden betrokken. Gevolg is dat ongeveer 80% van de nieuwe producten flopt. Toch wordt ieder jaar zo'n 550 miljard dollar uitgegeven aan de ontwikkeling hiervan. Weggegooid geld!

 

De tijd dat je in een gesloten omgeving een nieuw product ontwerpt, en dit vervolgens in de maag van de consument splitst is al lang voorbij. Tegenwoordig neemt de gebruiker een centrale positie in bij het ontwerp, en het in de markt zetten van het product. Vandaar dat bij sommige bedrijven een omslag in het denken heeft plaatsgevonden. Bijvoorbeeld bij een Japanse electronicagigant. Daar begint je carrière als ingenieur op de salesafdeling. Op die manier leer je de behoeften van je afnemers beter kennen, en met welke problemen ze te maken hebben. Dat komt later goed van pas, als je op het hoofdkantoor bij R&D aan de slag gaat. Deze nieuwe strategie heeft al tot een flinke toename van het bedrijfsresultaat geleid.

 

Bij de ontwikkeling van nieuwe producten draait het al lang niet meer alleen om de technologie. In onze postindustriële ervaringseconomie worden de perceptie en de werkelijke behoeften van de eindgebruiker steeds belangrijker.