Weg met de mythe van een betere muizenval!

Zo werkt customer innovation

 

'Build a better mousetrap, and the world will beat a path to your door', is een bekend citaat van Ralph Waldo Emerson, dat vaak wordt aangehaald. Deze Amerikaan was een bekende essayist, en wordt in zijn land als een van de meest invloedrijke denkers van de 19e eeuw beschouwd.

 

Vaak wordt de quote van Emerson met innovatie in verband gebracht. Het citaat wekt immers de indruk dat een betere 'muizenval' het gevolg is van de lancering van een nieuw product. Wat geheel onterecht is. In de praktijk betekent de komst van een nieuw product of dienst, geenszins dat daar een markt voor is.

 val

 

Illustratief daarvoor is bijvoorbeeld de ontwikkeling van nieuwe muizenvallen de afgelopen twee eeuwen. Alleen in de Verenigde Staten zijn er sinds begin van de 19e eeuw al 4.400 patenten voor dit product uitgegeven. Toch heeft geen van allen, de klassieke versie uit 1894 van de markt weten te verdringen.

 

Heel wat nieuwe producten zijn de afgelopen jaren op het innovatiekerkhof beland, omdat men veeelal veel te weinig rekening houdt met de wensen van de klant. Zo'n 80 procent van alle nieuwe producten mislukt, en een groot deel heeft de grootste moeite om te overleven. 'De klant is koning', is volgens de Nederlandse hoogleraar André de Waal de grootste leugen in het bedrijfsleven. Volgens de wetenschapper zijn er maar weinig bedrijven die een echte verbinding met de klant weten aan te gaan. 

 

Bij 'Van de Velde' weet men wel hoe het moet. Deze Belgische fabrikant van onder meer bh's, weet in korte tijd een geheel nieuwe klantenkring naar zich toe te trekken. En dat in een markt, waarbij een aantal grote ketens al jarenlang de dienst uit maken. Het grootste probleem bij dit product is, dat de meeste vrouwen bh's in de verkeerde maat kopen, wat later tot het nodige ongemak kan leiden. En met de komst van verschillende webwinkels wordt dit probleem er niet kleiner op.

 

Gelukkig brengt een innovatieve spiegel van deze producent uitkomst. In de belevingswinkel in Amsterdam, wordt in een hypermodern pashokje het lichaam van de klant nauwkeurig door een 3D-spiegel gescand. Kort daarna komt er een aanbeveling voor het juiste model, en bh-maat uit de bus rollen. Het gevolg is dat steeds meer klanten, met een tevreden gevoel, en goed product de deur uit gaan!

 

* Het volledige artikel kunt u ook nalezen op managementsite.nl