HousekeepingSchoonmaak

'The real source of power in any company today is ideas, the rest is housekeeping', was een bekende uitspraak van Marsh Fisher. Deze Amerikaan was een van de oprichters van Century 21 Real Estate, een van de grootste makelaars van de Verenigde Staten. Uit de mond van iemand die zich beroepsmatig bezig hield met vastgoed, zou je een dergelijke uitspraak niet gauw verwachten. Maar Fisher was er de man niet naar om alleen maar op de winkel te passen, en stond altijd open voor nieuwe ideeën.

 

Helaas is housekeeping in de meeste bedrijfstakken business as usual. Ook anno 2018 zijn de kpi's die we op ons dashboard zien heilig, en komen we nauwelijks toe aan de vorming van nieuwe oplossingen. Gemiddeld werpt een werknemer één keer in de twee jaar een bruikbare suggestie in de ideeënbus, waarover hij in het algemeen weinig feedback krijgt. Op die manier blijven er veel kansen liggen om het bedrijfsresultaat te verbeteren.

 

Bij het Clarion Hotel in Stockholm pakken ze het heel anders aan. Daar worden werknemers getraind om problemen binnen de organisatie scherp in beeld te krijgen. Vervolgens gaat men op zoek naar mogelijkheden om hier een oplossing voor te vinden. Dat resulteert in zo'n 50 ingebrachte ideeën per persoon per jaar!

 

Een goed ideeënmanagement levert in het algemeen zo'n 20 ideeën per werknemer per jaar op, en leidt tot een kostenbesparing van ongeveer 4000 euro per persoon op jaarbasis. Het voornoemde hotel in de hoofdstad van Zweden heeft 80 medewerkers in dienst. Op grond van voorgaande gegevens krijgt u enig idee wat dat per jaar aan besparingen kan opleveren.

 

Meer willen weten over ideeënmanagement? Een flinke impuls aan uw performance geven? Neem dan vandaag nog contact op voor een inspirerende lezing, workshop of training.