Innovatie stimuleren? Roep het blauwe Tesla effect op!

 

Onlangs vertelde een vriend aan mij, dat hij van plan was om een blauwe Tesla te gaan kopen. Vanaf het moment dat hij op zoek ging naar een tweedehands exemplaar op verschillende sites, trad er een merkwaardig effect in werking. Niet alleen in het verkeer maar ook in zijn naaste omgeving, zag hij ineens steeds meer van deze blauwe elektrische auto's opduiken.

 

In de wetenschap refereert men in dit verband aan het Reticular Activating System (RAS). Het is een onderdeel van onze hersenen, dat verantwoordelijk is voor ons vermogen om selectief te kunnen waarnemen. Het RAS fungeert als een soort poortwachter, van de grote stroom aan informatie die op ons afkomt. Door die filterfunctie kunnen we ons veel beter op specifieke zaken richten en doelgericht te werk gaan.

GlasDoor de werking van het RAS zijn we bijvoorbeeld goed in staat om een gesprek in een druk restaurant te voeren. Hierdoor kunnen we ons min of meer afsluiten voor alle omgevingsprikkels en geconcentreerd naar onze gesprekspartner blijven luisteren. Ook in de werksituatie kan dit activeringssysteem ons ondersteunen om op een functionele manier onze doelen te bereiken.

 

Bij een Japanse staalproducent heeft men jarenlang met een flink energieverlies te maken. Telkens als het staal de hoogoven verlaat, ontsnapt er enorm veel warmte. Om de hoogoven weer op bedrijfstemperatuur te brengen, is iedere keer weer heel veel energie nodig. Daarom heeft het management een tijd geleden besloten zich toe te leggen op een meer duurzame productie van staal. En die doelstelling wordt heel duidelijk naar alle werknemers gecommuniceerd.

 

Kort daarop treedt het 'blauwe-Tesla-effect' in werking. Een van de werknemers komt met een ingenieus idee.  Die weet een concept uit de winkelbranche op de staalsector toe te passen. Voortaan worden de monden van de hoogovens voorzien van een luchtgordijn. Die voorkomt net als bij openstaande winkels, dat de warme lucht van binnen naar buiten stroomt. Door sterk te focussen op de doelstellingen van het bedrijf, zien werknemers nu veel meer manieren dan voorheen om het productieproces te verbeteren.